Sylwia Borowiec-Herej
PSYCHOLOG NEUROKOGNITYWISTA (neuropsycholog) | PEDAGOG | DIAGNOSTA
Wykształcenie
Diagnoza i indywidualna stymulacja słuchu dr. K. Johansena (IAS)
Dyplom Trenera Słuchowego: Praktyka Metody Tomatisa®
- Certyfikat diagnosty ADOS-2
- Studia podyplomowe: Pedagogika dla psychologów
- Uniwersytet SWPS: Psychologii Społecznej w Warszawie; Magister Psychologii Neurokognitywistyki (British 2.1 Master’s degree); Ścieżka i moduły: neuronauka i neuropsychologia, psychologia rozwojowa, psychologia poznawcza.
doświadczenie
- Neuropsycholog w prywatnym gabinecie neurologopedyczno-fizjoterapeutyczno-psychologicznym
- Psycholog diagnosta ADHD oraz ASD u dzieci, młodzieży i dorosłych
- Psycholog przedszkolny
obszary pracy
- ADHD
- ASD
- trudności w relacjach społecznych
- trudności w zakresie rozwoju dziecka
- diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
- wsparcie psychologiczne
- kłopoty ze snem u dzieci i dorosłych
- diagnoza psychologiczna
- terapia interdyscyplinarna
- terapia słuchowa (met. Johansena oraz Tomatisa)
specjalizacje
- neurokognitywistyka (neuropsychologia)
- psychologia rozwojowa
- diagnoza ADHD
- diagnoza ASD
- diagnoza zaburzeń osobowości
- terapia słuchowa met. Tomatisa i Johansena
WYBRANE SZKOLENIA
Najlepsze strategie wsparcia dziecka z ADHD w domu i w szkole
Diagnoza kobiet w spektrum Autyzmu i ADHD
Ucho 2023. XLVI Krajowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa, Kajetany.
ADOS-2 – Kalibracja. Warsztat z zakresu kodowania
Konferencja ICPLA (International Clinical Phonetics and Linguistics Association) Salzburg, Austria.
Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących z zastosowaniem Zestawu Kwestionariuszy CONNERS-3.
Planowanie terapii u dzieci neuroatypowych.
Adaptacja do przedszkola.
ADOS-2: Diagnoza Kliniczna. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu
ORM: Opóźnienie rozwoju mowy. Wczesne wspomaganie rozwoju mowy.
ORM u dzieci. Współpraca logopedy i psychologa.
Coursera: Drugs and the Brain
How to think effectively
Doświadczenie zdobywałam zarówno w dużych korporacjach prowadząc różnorodne ogólnopolskie projekty oraz w dziedzinie naukowej, neuropsychologicznej prowadząc międzynarodowy projekt grantowy oraz gabinet interdyscyplinarny (neurologopedyczno-fizjoterapeutyczno-psychologiczny). Swoją miłość do psychologii rozwijałam studiując neurokognitywistykę, jak również będąc wolontariuszką w Oddziale Dziennym Zaburzeń Nerwicowych Centrum Psychoterapii.
Pracuję biegle w języku angielskim, jestem dwujęzyczna (kształciłam się również w USA). Najlepiej czuje się w otoczeniu osób neuroróżnorodnych i neuroatypowych, którym pomagam stawiać kroki po uzyskaniu diagnozy tworząc dla nich plan terapii.
Prowadzę również terapię słuchową dobierając indywidualnie pod potrzeby Pacjenta metodę, z której będziemy korzystać (met. Tomatisa lub Johansena). Terapia słuchowa wspiera psychoterapię, leczenie różnych schorzeń i wspomaga procesy poznawcze. Zastosowanie terapii słuchowej u dzieci oraz dorosłych:
- opóźnienie w rozwoju psychoruchowym, językowym lub psychicznym,
- problemy szkolne: czytanie, pisanie, liczenie,
- słaba koncentracja i słuchanie,
- zespół hiperkinetyczny, nadpobudliwość, deficyt uwagi, ADHD,
- nadpobudliwe zachowanie z blokadą emocjonalną, lękiem czy agresją,
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu/zespół Aspergera,
- Zespół Downa,
- dysleksja,
- uszkodzenie mózgu,
- jąkanie się,
- poprawa głosu, śpiewu, mówienia (aktorzy, artyści sceniczni, piosenkarze)
- depresja, wyczerpanie psychiczne, stany problemów psychosomatycznych tj. lęki, zaburzenia snu, napięcie fizyczne,
- dzwonienie w uszach (rzadko uleczone samą terapią słuchową, ale z odpowiednią terapią neurologopedyczną następuje znaczna poprawa),
- rehabilitacja po udarze,
- udar mózgu i pogorszenie słuchu,
- przygotowanie do porodu (skrócenie czasu porodu i zmniejszenie stresu)
- uzupełnienie psychoterapii,
Podczas terapii Tomatisa Pacjent słucha specjalnie dobranej muzyki, które są modyfikowane pod względem częstotliwości, głośności i tempa. Zmiany te mają na celu aktywowanie mięśni słuchowych, stymulację układu przedsionkowego i stymulowanie neuroplastyczności mózgu, co może prowadzić do znacznej poprawy percepcji słuchowej i uwagi słuchowej. Gdy zaburzone jest słuchanie (uwaga słuchowa), wpływa to na cały układ słuchowy. A ponieważ układ słuchowy to najważniejszy integrator sensoryczny naszego ciała, takie zaburzenie może negatywnie wpływać na rozwój osobisty i dobre samopoczucie. Działając u podstaw procesu odbioru i integracji informacji zmysłowych, Metoda Tomatisa® pomaga stymulować mózg i redukować problemy wynikające z nieprawidłowości w uwadze słuchowej. Wiążąc ze sobą psychologię, anatomię i fizjologię, Metoda Tomatisa® czerpie z dokonań neuronauki i nauk kognitywnych. Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej, badaniu lateralizacji oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy. Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych – Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.