Sylwia Borowiec-Herej - ZnanyLekarz.pl

Sylwia Borowiec-Herej

PSYCHOLOG NEUROKOGNITYWISTA (neuropsycholog) | PEDAGOG | DIAGNOSTA

Jestem neurokognitywistką i dzięki tej interdyscyplinarnej specjalności łączę w pracy psychologię z najnowszą wiedzą na temat funkcjonowania mózgu (neurofizjologią poznawczą). To w tym duchu – duchu wiedzy i badań zarówno evidence, jak i practice-based – zajmuję się diagnostyką dzieci i dorosłych. Każda osoba, neurotypowa czy neuroróżnorodna, poczuje się u mnie w gabinecie zaakceptowana i wysłuchana. 
 
Jestem certyfikowaną specjalistką metody i terapii słuchowej Tomatisa oraz Johansena. 
 
I lived in the USA for some time and then often visited, English is my second language, so to I will take good care of English-speaking patients. 
 
Moja pasja to neuropsychologia, psychologia rozwojowa i behawiorystyka. Uwielbiam psy oraz… Harry’ego Pottera 🙂
 
Sylwia Borowiec-Herej - ZnanyLekarz.pl

Wykształcenie

  • Diagnoza i indywidualna stymulacja słuchu dr. K. Johansena (IAS)

  • Dyplom Trenera Słuchowego: Praktyka Metody Tomatisa®

  • Certyfikat diagnosty ADOS-2
  • Studia podyplomowe: Pedagogika dla psychologów
  • Uniwersytet SWPS: Psychologii Społecznej w Warszawie; Magister Psychologii Neurokognitywistyki (British 2.1 Master’s degree); Ścieżka i moduły: neuronauka i neuropsychologia, psychologia rozwojowa, psychologia poznawcza.

doświadczenie

  • Neuropsycholog w prywatnym gabinecie neurologopedyczno-fizjoterapeutyczno-psychologicznym 
  • Psycholog diagnosta ADHD oraz ASD u dzieci, młodzieży i dorosłych
  • Psycholog przedszkolny

obszary pracy

  • ADHD
  • ASD
  • trudności w relacjach społecznych
  • trudności w zakresie rozwoju dziecka
  • diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
  • wsparcie psychologiczne
  • kłopoty ze snem u dzieci i dorosłych
  • diagnoza psychologiczna
  • terapia interdyscyplinarna
  • terapia słuchowa (met. Johansena oraz Tomatisa)
  •  

specjalizacje

  • neurokognitywistyka (neuropsychologia)
  • psychologia rozwojowa
  • diagnoza ADHD
  • diagnoza ASD
  • diagnoza zaburzeń osobowości
  • terapia słuchowa met. Tomatisa i Johansena 

WYBRANE SZKOLENIA

  • Najlepsze strategie wsparcia dziecka z ADHD w domu i w szkole

  • Diagnoza kobiet w spektrum Autyzmu i ADHD

  • Ucho 2023. XLVI Krajowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa, Kajetany.

  • ADOS-2 – Kalibracja. Warsztat z zakresu kodowania

  • Konferencja ICPLA (International Clinical Phonetics and Linguistics Association) Salzburg, Austria.

  • Diagnoza ADHD i zaburzeń współwystępujących z zastosowaniem Zestawu Kwestionariuszy CONNERS-3.

  • Planowanie terapii u dzieci neuroatypowych.

  • Adaptacja do przedszkola.

  • ADOS-2: Diagnoza Kliniczna. Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu

  • ORM: Opóźnienie rozwoju mowy. Wczesne wspomaganie rozwoju mowy.

  • ORM u dzieci. Współpraca logopedy i psychologa.

  • Coursera: Drugs and the Brain

  • How to think effectively

Sylwia Borowiec-Herej - ZnanyLekarz.pl

Doświadczenie zdobywałam zarówno w dużych korporacjach prowadząc różnorodne ogólnopolskie projekty oraz w dziedzinie naukowej, neuropsychologicznej prowadząc międzynarodowy projekt grantowy oraz gabinet interdyscyplinarny (neurologopedyczno-fizjoterapeutyczno-psychologiczny). Swoją miłość do psychologii rozwijałam studiując neurokognitywistykę, jak również będąc wolontariuszką w Oddziale Dziennym Zaburzeń Nerwicowych Centrum Psychoterapii. 

Pracuję biegle w języku angielskim, jestem dwujęzyczna (kształciłam się również w USA). Najlepiej czuje się w otoczeniu osób neuroróżnorodnych i neuroatypowych, którym pomagam stawiać kroki po uzyskaniu diagnozy tworząc dla nich plan terapii

Prowadzę również terapię słuchową dobierając indywidualnie pod potrzeby Pacjenta metodę, z której będziemy korzystać (met. Tomatisa lub Johansena). Terapia słuchowa wspiera psychoterapię, leczenie różnych schorzeń i wspomaga procesy poznawcze. Zastosowanie terapii słuchowej u dzieci oraz dorosłych:

  • opóźnienie w rozwoju psychoruchowym, językowym lub psychicznym,
  • problemy szkolne: czytanie, pisanie, liczenie,
  • słaba koncentracja i słuchanie,
  • zespół hiperkinetyczny, nadpobudliwość,  deficyt uwagi, ADHD,
  • nadpobudliwe zachowanie z blokadą emocjonalną, lękiem czy agresją,
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu/zespół Aspergera,
  • Zespół Downa,
  • dysleksja,
  • uszkodzenie mózgu,
  • jąkanie się,
  • poprawa głosu, śpiewu, mówienia (aktorzy, artyści sceniczni, piosenkarze)
  • depresja, wyczerpanie psychiczne, stany problemów psychosomatycznych tj. lęki, zaburzenia snu, napięcie fizyczne,
  • dzwonienie w uszach (rzadko uleczone samą terapią słuchową, ale z odpowiednią terapią neurologopedyczną następuje znaczna poprawa),
  • rehabilitacja po udarze,
  • udar mózgu i pogorszenie słuchu,
  • przygotowanie do porodu (skrócenie czasu porodu i zmniejszenie stresu)
  • uzupełnienie psychoterapii,

Podczas terapii Tomatisa Pacjent słucha specjalnie dobranej muzyki, które są modyfikowane pod względem częstotliwości, głośności i tempa. Zmiany te mają na celu aktywowanie mięśni słuchowych, stymulację układu przedsionkowego i stymulowanie neuroplastyczności mózgu, co może prowadzić do znacznej poprawy percepcji słuchowej i uwagi słuchowej. Gdy zaburzone jest słuchanie (uwaga słuchowa), wpływa to na cały układ słuchowy. A ponieważ układ słuchowy to najważniejszy integrator sensoryczny naszego ciała, takie zaburzenie może negatywnie wpływać na rozwój osobisty i dobre samopoczucie. Działając u podstaw procesu odbioru i integracji informacji zmysłowych, Metoda Tomatisa® pomaga stymulować mózg i redukować problemy wynikające z nieprawidłowości w uwadze słuchowej. Wiążąc ze sobą psychologię, anatomię i fizjologię, Metoda Tomatisa® czerpie z dokonań neuronauki i nauk kognitywnych. Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej, badaniu lateralizacji oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym – istotnych dla procesu uczenia się aspektów prawidłowego przetwarzania bodźców słuchowych.Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni (zależnie od wieku), za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy. Metoda Indywidualnej Stymulacji Słuchu dr Johansena stosowana jest w wielu krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii. W USA terapia Johansena znana jest pod nazwą Hemisphere Specific Auditory Stimulation (HSAS), w Skandynawii jako Auditory Discrimination Therapy (ADT) . Inne terapie dźwiękiem w formie treningów słuchowych – Metoda Tomatisa, AIT (Auditory Integration Training), Samonas Sound Therapy.